Nieuws

Duurzame metaalbouw in feiten en cijfers

Binnen de EU wordt 50% van alle non-ferro basismetalen vervaardigd uit schroot. En bij constructie- en wapeningstaal ligt dat percentage op 95%. Per jaar wordt 86 kton staal hergebruikt. Het hergebruik-potentieel? 230 kton. Een greep uit de wetenswaardige feiten en cijfers over het duurzaam produceren en toepassen van staal en non-ferro metalen voor en in […]

ION Borghardt Award voor Drop Sectie Dompel System

Tijdens de Dag van de Oppervlaktetechnologie, woensdag 16 oktober jl. in de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht, hebben Kamp Coating Groep en Raitechniek van Herwijnen de ION Borghardt Award in ontvangst genomen. Ze krijgen de prijs voor het Drop Sectie Dompel Systeem, het resultaat van een gezamenlijk project om de efficiency van het voorbehandelingsproces te verbeteren en […]

LAB42 wint Hergebruiksprijs Staal

LAB42, het nieuwe onderwijs- en onderzoeksgebouw van de Universiteit van Amsterdam, heeft de Hergebruiksprijs Staal 2024 in de wacht gesleept. De Hergebruiksprijs Staal is de nieuwe metgezel van de Nationale Staalprijs, de tweejaarlijkse prijs voor bouwprojecten met staal in de utiliteitsbouw, industriebouw, woningbouw en infrastructuur en opmerkelijke onderdelen daarvan (‘karakteristieke stalen bouwdelen’). De hergebruiksprijs is […]

Anna van Bueren-toren Den Haag

Binnenstedelijke verdichting én binnenstedelijke revitalisatie komen samen in de nieuwe, 70 m hoge Anna van Bueren-toren in het hartje van Den Haag. Het ontwerp van Wiel Arets Architects – goed voor zo'n 24.000 m² bvo – ligt aan de buitenbocht van de verhoogde trambaan op een 'postzegellocatie' tussen de gebouwen van de Koninklijke Bibliotheek, het Ministerie van Binnenlandse Zaken, New Babylon en het Centraal Station.

De toren behoort tot het Masterplan Den Haag Nieuwe Centraal voor de herinrichting van het Centraal Station en omgeving, een plangebied van zo'n 400x400 m. Samen met het nieuwe Anna van Buerenplein zorgt de Anna van Bueren-toren ervoor dat de 'achterkant' van het station voortaan als voorzijde wordt ervaren.

Plenaire plint

Het plein wordt de ‘hotspot’ van het vernieuwde stationsgebied. De toren op het plein versterkt deze functie via gevels van verdiepinghoge glaspanelen en doordat de looproutes op het plein zich als vanzelfsprekend voortzetten in de publieke doorgangen in de onderbouw van de toren. Hierdoor werkt de gebouwplint werkt als een transparante 'lobby van de openbare ruimte'.

Het 21-laags gebouw dient als huisvesting van het Leiden University College The Hague, dat in augustus 2013 zijn intrek kan nemen. De universiteit krijgt op de begane grond de entreehal met toegang tot de liften en de afsluitbare fietsenstalling. De eerste vier verdiepingen beslaan in totaal 5.000 m2 en zijn ingericht met studieplekken, collectieve ‘studentenhuiskamer’, grandcafé, 15 werkgroepzalen, kantoorruimten voor staf en wetenschappelijke medewerkers en een groot, twee verdiepingenhoog auditorium.

Wonen in de wolken

Vanaf de 5e verdieping tot aan de top is 17.000 m² voorbehouden aan 396 studentenappartementen. Elk appartement is zo’n 26 m² groot, met eigen keuken en douche. Zowel balustrade als het grote raam van het appartement zijn van vloer tot plafond voorzien van glas voor een onbelemmerd visueel contact met het plein en de Haagse skyline. Voor onderling contact beschikken de bewonerscontacten per verdieping over een gezamenlijke huiskamer, een ‘common room’.

De woningen zijn gescheiden met verplaatsbare metal-stud wanden, bekleed met gipsplaten. De gipsplaten afwerking dient tevens voor de brandwerendheid. De zichtbare delen van de (hoofd)draagconstructie zijn toegerust met een brandwerende coating voor de vereiste 120 minuten brandwerendheid.

Lichte toevoeging

De gehele toren is gebouwd op een bestaande parkeergarage die in beginsel niet is berekend op een omvangrijke en zware toevoeging. Daarom ontwierp Van Rossum Raadgevende Ingenieurs een lichtgewicht staalskelet met staalplaat-betonvloeren. In plaats van de gebruikelijke betonnen kernen verzorgen drie grote, verticale stalen spanten de stabiliteit. Met deze ‘bokken’ is de overgang gemaakt tussen het grove grid van de parkeergarage-constructie naar het fijnmaziger stramien van de woonlagen.

Droog, dus snel

Dankzij de ‘droge’ bouwmethode met geprefabriceerde elementen boekten Bouwbedrijf Wessels en Oostingh Staalbouw een bouwsnelheid van 6 werkdagen per verdieping. Vanaf de 15e verdieping ging het bouwtempo verder omhoog, omdat de toren vanaf dat niveau smaller wordt. De staalplaten voor de verdiepingvloeren zijn in bundels met de torenkraan ingehesen, met de hand uitgelegd, gemonteerd en met weinig beton afgestort. Direct aansluitend zijn de prefab-gevelelementen één voor één op hun plaats gehangen.

120 Minuten brandwerend

De (hoofd)draagconstructie van de toren moest voldoen aan 120 minuten brandwerendheid. Dankzij de aanwezigheid van een sprinklerinstallatie kon worden volstaan met een brandwerende bekleding op de draagconstructie voor 30 minuten. In de woningen zijn sidewall-sprinklers aangebracht, tegen de wanden van de badkamers. In de plafonds van de appartementen konden namelijk geen sprinklers worden aangelegd. In verband met brandoverslag (wbo) zijn delen van de gevel 30 minuten brandwerend uitgevoerd. Daartoe zijn de kozijnprofielen aan de binnenzijde ingepakt met een staal- en gipsplaat. In de kozijnen is brandwerend glas toegepast.

Projectgegevens

Oplevering: eind juli 2013 • Start bouw: maart 2012 • Locatie: Anna van Buerenplein, Den Haag • Ontwikkeling: Volker Wessels Projects • Architectuur: Wiel Arets Architects • Interieurontwerp: Studio RTM • Constructief ontwerp: Van Rossum Raadgevende Ingenieurs • Advies bouwfysica: DGMR Raadgevende Ingenieurs • Advies brandveiligheid: Adviesbureau Hamerlinck • Advies installatietechniek: Halmos • Hoofduitvoering: Bouwbedrijf Wessels Zeist • Staalconstructies: Oostingh Staalbouw • Foto’s: Luuk Kramer, Jan Bitter en Wiel Arets Architects • WebcamVirtuele rondleiding • Redactie:  Arend Dolsma (Bouwen met Staal)