Om de overgang naar schoon en emissieloos bouwen in Nederland te laten slagen en waar mogelijk te versnellen, hebben zo’n 45 overheden, marktpartijen en branche- en kennisorganisaties afgelopen maandag 30 oktober het convenant ‘Schoon en Emissieloos Bouwen’ (SEB) geratificeerd.
Het akkoord is van goedkeurende handtekeningen voorzien door vertegenwoordigers van onder meer de ministeries van Binnenlandse Zaken, Defensie, Economische Zaken en Klimaat, Infrastructuur en Waterstaat, en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, het Interprovinciaal Overleg (IPO), diverse gemeenten, Transport en Logistiek Nederland, Rijksvastgoedbedrijf, Rijkswaterstaat, Aannemersfederatie Nederland Bouw en Infra (AFNL), VERAS, Betonhuis én Bouwen met Staal.
Met de ondertekening bevestigen en onderstrepen de participanten dat ze staan voor de grootschalige inzet van schoon (of in elk geval schoner) materieel binnen de Nederlandse bouw- en infrasector. Hiervoor gaan ze zich collectief inspannen, volgens SEB-routekaart. De routekaart beschrijft de strategie en acties die nodig zijn om per 2030 de emissies door het gebruik van voertuigen, vaartuigen en werktuigen in de sector effectief te hebben gereduceerd.
Convenant en routekaart maken deel uit van een breed instrumentarium binnen het SEB-programma. SEB beschikt ook over een kennisbank, middelen voor aanbestedende rijksdiensten én informeert over de Subsidieregeling Schoon Emissieloos Bouwmaterieel SSEB.
Deze Rijksregeling, uitgevoerd door RVO, biedt Nederlandse bouwbedrijven een financiële tegemoetkoming bij de aanschaf van nieuw, emissieloos bouwmaterieel (bijvoorbeeld een bouwkraan, graafmachine, vrachtwagen, laadinfrastructuur) en bij het ombouwen van bestaande materieel tot emissieloos. Dit jaar had de regeling in totaal 60 miljoen euro in kas. Inmiddels is het loket voor 2023 gesloten. De subsidieronde 2024, met vers budget, start 5 maart a.s.
Voor wie het SEB-convenant nog niet heeft ondertekend, ’t kan alsnog. Neem dan contact op met de SEB-organisatie.
Een PDF van het convenant (in de conceptversie van juni 2023, nog niet ondertekend) kunt u hier downloaden.